Het klinkt misschien raar, maar toen ik voor het eerst op een VFR zat was ik eraan verslaafd. Ik was 21 jaar oud en ging bij een kameraad achter op de motor mee met een motortocht van het Nonnetje, een café uit Amersfoort. De VFR van die maat (een 1990 model) klonk verschrikkelijk mooi! Voor wie het blok van een VFR wel eens heeft horen draaien, het motorspecifieke geluid is het meest bijzonder, hetgeen afkomstig is van de tandwielen van de nokkenasaandrijving. Na de rit wist ik het, ik moest en zou een VFR hebben! Gelijk mijn motorrijbewijs gehaald en na 3 jaar op een Honda CB1 (400cc) gestuurd te hebben en na flink wat sparen had ik mijn eerste VFR! Zie voor meer info over deze motor het topic ‘1994 VFRF Rebuild’.

Op het moment van schrijven ben ik in het bezit van een VTR 1000 Firestorm. Afgelopen zomer 2014 besloot ik een oude VFR te kopen, dezelfde als waar ik op 21 jarige leeftijd achterop had gezeten. De VTR die ik sinds 2013 heb is een fantastische vervanger van de 1994 VFR en nu mijn hoofdmotor. Maar ik was VFR loos. Aangezien ik me VFR verslaafd mag noemen ben ik op zoek gegaan naar een opknapper. Deze vond ik in Volendam. Bouwjaar 1990. 78.000 km. Rood. Kuipschade aan de rechterkant en vervuilde carburateurs. Aanschafprijs €900,- Zie de foto’s van de VFR na aanschaf hieronder.

 

[Best_Wordpress_Gallery id=”29″ gal_title=”1990 VFR750F Rebuild”]

Op het eerste gezicht een mooi fietsje toch? Maar bij het strippen kwamen er meer details aan het licht. De VFR behoeft wat aandacht waaronder:

– Rondom kuipreparatie
– roest op kuipframe en andere delen
– verstopte carburateurs
– vervangen banden (voor oud en achter lek)
– roest op remleidingen
– Algemeen onderhoud

Dit zijn de hoofdzaken. Het is duidelijk dat deze motor de laatste jaren verwaarloosd is. Veel verweerde plekken op het metaal. Maar goed, dit is allemaal aan te pakken. Na wat tijd en energie is er best een mooie fiets van te maken.

Stap 1. Algemeen onderhoud
Olieën verversen, koelvloeistof vervangen, remblokken vervangen, lekke uitlaatcollector etc.

Eerst heb ik alle olieën ververst. De koelvloeistof leek wel oud frituurvet! Zo ook de motorolie, je kon ze niet uit elkaar houden! Beiden vervangen. Ook de remvloeistof was te oud en aan vervanging toe. De remblokken achter zaten bijna op het metaal, dus die heb ik ook vervangen. Achter remt ie weer als een tiet. Voor heb ik niks aan gedaan, die blokken zijn nog prima. De uitlaatcollector was bij de koppeling van de demper dichtgesmeerd met een soort kauwgom. De uitlaat lekte als een malle. Op marktplaats vond ik een gebruikte collector voor €65,-! Prima prijsje voor een gebruikte. Deze zit er nu onder. Van de winter laat ik deze hittebestendig coaten, samen met de uitlaatbochten.
[Best_Wordpress_Gallery id=”30″ gal_title=”1990 VFR Rebuild 2″]

Stap 2. Roest verwijderen en onderdelen opknappen
Na de eerste keer strippen ben ik begonnen met het schuren en spuiten van het kuipframe. Ook andere metalen onderdelen heb ik van roest ontdaan. Foto’s volgen.

Stap 3. Stickers bestellen

Na een gouden tip op het VFR forum (gebruiker 748cc) heb ik een adres gevonden waar ik imitatiestickers heb kunnen bestellen. Ik kon geen adres vinden waar de originele stickers nabesteld konden worden. Ik heb de stickers gevonden op: www.honda-decals.com

Na ongeveer een week waren ze binnen.

Stap 4. Kuipdelen repareren en plamuren

Om er weer een mooie fiets van te maken moeten alle kuipdelen geschuurd en geplamuurd worden. Dit is een tijdrovende klus. Ook de beschadigde kuipdelen worden aangepakt zodat straks alles weer mooi en strak gespoten kan worden. De stickers worden overal verwijderd. Vooral de stickers onder de blanke lak op de tank zijn lastig te verwijderen. Ik heb er veel zaterdagen en zondagen aan besteedt.

[Best_Wordpress_Gallery id=”34″ gal_title=”1990 VFR Rebuild kuipdelen”]

Stap 5. Klaarmaken voor de spuiter

Nadat alles gerepareerd en geschuurd is wordt de laatste hand gelegd aan het te spuiten materiaal. De onderdelen worden met wasbenzine vetvrij gemaakt en gaan zo naar de spuiter.

Stap 6. Spuiten

Deze klus heb ik uitbesteed. Spuiten is een vak apart en het leek me verstandig dit aan een professional over te laten. Ik heb voor een andere kleur gekozen dan de originele rode, namelijk ‘Pearl Sunbeam White’. Deze kleur zit op de VFR800 VTEC van 2009. Dit is een ultiem mooie kleur vond ik zelf, dus deze heb ik geselecteerd. Hier volgen de foto’s van de losse gespoten onderdelen en hoe het bij de spuiter in de cabine hing.

[Best_Wordpress_Gallery id=”33″ gal_title=”1990 VFR Rebuild spuiter”]

Stap 7. Opbouwen en eindresultaat

Dit is het leukste onderdeel, het opbouwen! Het resultaat is fantastisch! Oordeel zelf maar.

[Best_Wordpress_Gallery id=”32″ gal_title=”1990 VFR Rebuild 3″]